• Το καλάθι αγορών είναι άδειο!

Προβλήματα εντέρου και η λύση τους

Είναι άραγε ο ρόλος της διατροφής ασήμαντος ή σπουδαίος στην υγεία του εντέρου μας; Και ενώ η κλασσική ιατρική μάλλον συμφωνεί με τον ασήμαντο ρόλο της διατροφής, η περιβαλλοντική προσέγγιση υπογραμμίζει τον σπουδαίο ρόλο της και αναζητεί τις κρυμμένες αιτίες των δυσλειτουργιών του εντέρου.

 Η Περιβαλλοντική προσέγγιση ή αλλιώς το βάρος του φορτίου τοξινών στο σώμα μας.  

Αν αναρωτιέστε τι σημαίνει περιβαλλοντική προσέγγιση απλά σκεφτείτε πώς το περιβάλλον του ανθρώπου επηρεάζει την εκδήλωση ασθενειών όπως οι αλλεργίες . Για να πάρετε μια ιδέα σκεφτείτε την απορρόφηση από τον οργανισμό μας των βαρέων μετάλλων όπως μόλυβδου από την χρήση μπογιάς για το βάψιμο του σπιτιού ή υδραργύρου που εμπεριέχουν κάποια εμβόλια, οδοντικά σφραγίσματα- των χημικών από διάφορα πρόσθετα τροφών- των φυτοφαρμάκων από την ευρεία χρήση τους στην γεωργία- των φαρμάκων όπως αντιβιοτικών, ορμονών, παυσίπονων- της ραδιενέργειας που εκλύεται από τις ηλεκτρικές συσκευές- της ηλιακής UV ακτινοβολίας- των χημικών ουσιών που εμπεριέχονται στα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής όπως απορρυπαντικά, σαμπουάν, αφρόλουτρα, κρέμες, αρώματα, είδη μακιγιάζ και άλλα.

Παρακάτω βλέπετε μερικές ανάμεσα από μεγάλο αριθμό διαταραχών υγείας που βελτιώνονται ή εξαλείφονται με την περιβαλλοντική προσέγγιση: 

χρόνια κόπωση/παχυσαρκία ανθεκτική στην δίαιτα/υπέρταση/θρομβοφλεβίτιδα/ταχυκαρδία/άφθες/πυώδη ωτίτιδα/επιπεφυκίτιδα/ γλαύκωμα/ άσθμα/βρογχίτιδα/ευαιρέθηστο έντερο/ νόσος Crohn’s/ελκώδης κολίτιδα/παλινδρόμηση/επιληψία/κατάθλιψη/διαταραχές συμπεριφοράς/νευρική ανορεξία-βουλιμία/ημικρανίες/υπερκινητικότητα/επιμένουσα κυστίτιδα/προεμμηνορυσιακό σύνδρομο/έκζεμα/ακμή/ρευματοειδής,  ψωριακή, οστεο- αρθρίτιδα/μυαλγία/ουρικό οξύ. Πηγή:Honor, A., Birtwistle, S., Eaton, K., Maberly, J., Envir. Med. in Clinical Practice 1997 

H περιβαλλοντική προσέγγιση αναζητεί τις αιτίες εκδήλωσης των διαταραχών υγείας. Παρακάτω βλέπετε τις κυριότερες απ αυτές τις αιτίες σε σειρά σπουδαιότητας:

1.Διατροφή χαμηλής θρεπτικής ικανότητας και άσχημες συνήθειες φαγητού όπως γρήγορο ή έτοιμο φαγητό σχεδόν αμάσητο που συνοδεύεται από άγχος κι όχι από πολύχρωμη σαλάτα (χωρίς ντρέσινκ αλλά με ελαιόλαδο) , ανακολουθία γευμάτων,  καφές για τόνωση, μικρή κατανάλωση νερού και άλλες μοντέρνες αλλά όχι υγιεινές συνήθειες.

2.Η έλλειψη στομαχικών οξέων και πεπτικών ένζυμων απαραίτητων για την ομαλή πέψη και αφομοίωση στερεί την δυνατότητα απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών που εμπεριέχουν οι τροφές που καταναλώνουμε από τον οργανισμό μας. Η Υδροχλωρική Βεταϊνη (Betaine HCL) και τα ένζυμα πέψης από φυσικές πηγές μπορεί να δράσουν άμεσα και να ανακουφίσουν το στομάχι μας από το καθημερινά του ‘βάρη’.  Ελέγξτε για το βακτήριο Helicobacter pylori. 

3.Υπογλυκαιμία ή χαμηλό σάκχαρο αίματος. Όταν νοιώθουμε πείνα και καταφεύγουμε στα γλυκίσματα, τον καφέ ή το αλκοόλ ο οργανισμός μας συνεχίζει να πεινά στο κύτταρό του μιας και δεν πήρε θρεπτικά συστατικά από την τροφή αντιθέτως τον ‘κουρδίσαμε’ για λίγο και πολύ γρήγορα ‘ξεφουσκώνει’ πάλι. ‘Κουρδίσαμε’ δηλαδή τα επινεφρίδιά μας  να παράγουν αδρεναλίνη και κορτιζόλη για να νοιώσουμε εμείς χορτάτοι! Δεν μας βγαίνει όμως σε καλό το ‘κούρδισμα’ αυτό ξανά και ξανά. Σίγουρα θα έχετε νοιώσει όσο περνά ο καιρός ότι ίσως παίρνετε παραπανίσια κιλά ή ότι  έχετε παραπάνω κόπωση, υπνηλία, εκνευρισμό και άλλες ανεπιθύμητες συνέπειες.  

4.Δυσβίωση του εντέρου, Έντερο με διαρροές, και άλλα όχι τόσο καλά.Το έντερό μας φιλοξενεί την λεγόμενη φιλική  χλωρίδα του δηλαδή ‘καλά’ βακτήρια (προβιωτικά) που από την μια καλύπτουν και προφυλάσσουν τα τοιχώματα του εντέρου μας και από την άλλη δουλεύουν περαιτέρω τις εν μέρει αποδομημένες τροφές που καταφθάνουν από το στομάχι για να τις διαχωριστούν κατάλληλα και να τις προετοιμάσουν είτε προς αφόδευση τις περιττές δηλαδή τουαλέτα, είτε προς απορρόφηση για να μας θρέψει. Διάφοροι παράγοντες όμως όπως είναι το στρες, τα αντιβιοτικά, το αντισυλληπτικό χάπι, τα παυσίπονα, ή έλλειψη φυτικών ινών καταστρέφουν την φιλική χλωρίδα κα στην θέση της  αναπτύσσεται η εχθρική δηλαδή τα ‘κακά βακτήρια’. Τα τοιχώματα του εντέρου μας πλέον δεν προστατεύονται πια και κατά έναν τρόπο διαρρηγνύονται ελαφρά χάνουν την συνοχή τους και το έντερο στάζει κυριολεκτικά ανεπεξέργαστα συστατικά και τοξίνες στα αγγεία του αίματος.  Τα ‘ακατάλληλα για την κυκλοφορία’ αυτά συστατικά περνούν χωρίς διαβατήριο ας πούμε από τα αγγεία μας στα όργανά μας και στον εγκέφαλο ακόμη προκαλώντας τις δυσλειτουργίες που αναφέρθηκαν παραπάνω ίσως κι άλλες τόσες!    

5.Δυσκοιλιότητα από έλλειψη φυτικών ινών στις τροφές που λαμβάνουμε είτε και από έλλειψη άσκησης, κίνησης.  Εφόσον η καθημερινή μας αυτή λειτουργία δεν εκτελείται σωστά έχουμε διπλή ατυχία. Από την μια συσσωρεύονται στο έντερο τοξίνες και μεταφέρονται αναγκαστικά στα αγγεία μας και την συνέχεια την ξέρετε… και από την άλλη δεν καταφέρνει το ταλαιπωρημένο μας γαστρεντερικό να επεξεργαστεί και να αφομοιώσει τα θρεπτικά που περιέχουν οι τροφές που μάλλον άδικα κατάπιαμε μιας και δεν μας ωφέλησαν!

6.Οι τροφικές αλλεργίες ή και οι υπόκωφες δυσανεξίες.Και οι δυο είναι αρκετά εκδηλωτικές από πλευράς συμπτωμάτων που εκδηλώνονται σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα ή αμέσως μετά την κατανάλωση(αλλεργίες) όπως  πονοκέφαλοι μετά τον καφέ ή τα γαλακτοκομικά, κατάθλιψη μετά τον καφέ ή τα αλευρώδη τρόφιμα, ερεθισμός του εντέρου μετά τα γαλακτοκομικά, η καταρροή, τα ανεξήγητα εξανθήματα, η αδυναμία μεταξύ άλλων. Οι διαφορές τους αρκετές κατά την επιστήμη αλλά στην πράξη μοιάζουν πολύ τα βασανιστικά συμπτώματα που μπορεί να προκαλέσουν και να καταλήξουν σε προβλήματα υγείας αν δεν ανακαλυφθούν και αντιμετωπισθούν. 

Επιτέλους, μπορούμε πλέον παράλληλα με την συμβολή της κλασσικής ιατρικής να ερευνούμε κι εμείς τι συμβαίνει στο σώμα μας, να δίνουμε στην διατροφή μας την βαρύτητα που της αξίζει και να αναζητούμε την σωστή και κατάλληλη πληροφορία για την υγεία μας.  Ευτυχώς, στις ημέρες μας η έγκυρη πληροφόρηση ακόμη και η κλινική έρευνα είναι εύκολα προσβάσιμες και μας προσφέρονται άφθονα.  Προσοχή όμως στις πηγές παραπληροφόρησης διάφορων ειδικών και εμπειρογνωμόνων που δεν έχουν επιστημονικό υπόβαθρο.

Σχετικά Διαγνωστικά Τεστ

Εντερική διαπερατότητα, Ανάλυση κοπράνων & παρασιτολογική, Τροφικές αλλεργίες & δυσανεξίες, Οργανικά οξέα & Αμινοξέα,  Προφίλ βασικών θρεπτικών στοιχείων.

Ο ρόλος της διατροφής στην διαχείριση των εντερικών προβλημάτων  με δυο λόγια.

Η διατροφή θα πρέπει να είναι χαμηλή σε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα και αυτές  που προκαλούν ζύμωση όπως η μαγιά, τα τυριά μπρί, ροκφόρ, ξύδι, τουρσιά, κέτσαπ και όσες τροφές εμπεριέχουν αυτά. Έρευνες έδειξαν ότι οι βιταμίνες Β, C Ε,  ο Ψευδάργυρος ,το Μαγνήσιο και το Σελήνιο βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα σε άτομα με εντερική  δυσβίωση. Το σκόρδο επίσης φάνηκε ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες σε πολλές των περιπτώσεων με δυσβίωση.

-Η πρωτεΐνη είναι καθοριστική για την υγεία του εντέρου μιας και αποτελεί πολύτιμο συστατικό των πεπτικών ενζύμων, της προστατευτικής μεμβράνης του εντέρου, του ανοσοποιητικού συστήματος που μεγάλο μέρος του βρίσκεται και στο έντερο, των ορμονών, και των νευροδιαβιβαστών που ελέγχουν την λειτουργικότητα των εντερικών τοιχωμάτων και κατά συνέπεια την απορρόφηση των θρεπτικών από τις τροφές. Η Γλουταμίνη επίσης είναι ένα αμινοξύ, προέρχεται από αποδόμηση πρωτεΐνης και είναι βασικό για την ανανέωση των κυττάρων των εντερικών τοιχωμάτων.

-Μερικά ακόμη θρεπτικά συστατικά που δρουν θεραπευτικά στο έντερό μας είναι οι βιταμίνες Α, Β5, Ε, Ψευδάργυρος και τα απαραίτητα λιπαρά οξέα Ω3, Ω6 όλα αυτά μπορείτε να τα πάρετε από τροφές όπως τα όσπρια, οι φυσικοί ξηροί καρποί, τα λαχανικά, τα ελαιώδη ψάρια καθώς και από συμπληρώματα διατροφής.                                          

-Οι φυτικές ίνες είναι απαραίτητες επίσης για την καλή λειτουργία του εντέρου θα το έχετε ακούσει πολλές φορές γι αυτό θα επισημάνω ακόμη ότι είναι σημαντικές για την αποβολή των κοπράνων και την καθαριότητα των εντερικών τοιχωμάτων, την σταδιακή απορρόφηση των σακχάρων από τις τροφές ώστε να μην ανεβαίνει απότομα το σάκχαρο του αίματος καθώς επίσης αποτελεί τροφή για τα φιλικά βακτήρια του εντέρου μας.  Τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, όσπρια, οι ξηροί καρποί, τα χόρτα, τα πίτυρα στα ολικής άλεσης τρόφιμα, το αναποφλοίωτο ρύζι και ο φλοιός του ψύλλιου (Psyllium husks) που το βρίσκεται σαν συμπλήρωμα διατροφής.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Honor A., et al 1997. Environmental Medicine in Clinical Practice.

Finn R., Bostock J., 1992. Hay fever and the mechanism of allergy.

Eagle R., 1979. Eating and allergy.

Eaton K., 1995. Gut fermentation.

Eaton K., et al., 1994. Abnormal gut fermentation: laboratory studies reveal deficiency of B vitamins, zinc and magnesium.

Mc Laren H., 1993. Intestinal dysbiosis, Complementary Therapies in Med.   

Hartman F., Plauth M., 1989. Intestinal Glutamine Metabolism. 

Lipski E., 1996. Digestive Wellness.

Duggan C., et al., 2002. Protective nutrients and functional foods for the gastrointestinal tract.

 

 

e-Books

Σεμινάρια Workshops

Συνεδρίες