• Το καλάθι αγορών είναι άδειο!

Φυσικά συμπληρώματα διατροφής

Τι είναι τα Διατροφικά Συμπληρώματα:

Κατά τον Αμερικανικό οργανισμό DSHEA τα διατροφικά συμπληρώματα συμπληρώνουν την διατροφή μας, περιέχουν ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα, βότανα, άλλα φυσικά συστατικά (βασιλικό πολτό) και άλλα, καταναλώνονται από το στόμα σε μορφές κάψουλας, ταμπλέτας, σκόνης, υγρού κλπ και φέρουν ετικέτα που τα αναγράφει καθώς και ότι είναι διατροφικό συμπλήρωμα. Δεν υποκαθιστούν την διατροφή.

 Εάν παίρνετε κάποιο διατροφικό συμπλήρωμα διαβάστε προσεκτικά την ετικέτα και τις οδηγίες. Είναι καλό να συμβουλεύεστε τον γιατρό σας, τον ειδικό επιστήμονα διατροφής για όποια απορία έχετε και ιδιαίτερα για την δόση, τυχόν αλληλεπιδράσεις με φάρμακα που παίρνετε καθώς και τυχόν παρενέργειες. Συμβουλευτείτε τον επίσης εφόσον πρόκειται να κάνετε κάποια επέμβαση, είστε έγκυος, σε λοχεία ή σκέφτεστε να δώσετε σε παιδί.

Γιατί τα χρειαζόμαστε.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μέσα στα εκατομμύρια χρόνια της εξέλιξης  του ανθρώπινου είδους η ποιότητα και η ποσότητα της διατροφής μας έχει αλλάξει δραματικά εξαιτίας βέβαια των μεγάλων αλλαγών στον τρόπο ζωής μας και όχι μόνον. Κάποτε ο άνθρωπος χρειαζόταν πολλές χιλιάδες θερμίδες για να μην παγώσει, για να περπατάει ατέλειωτες ώρες, για να κυνηγήσει το φαγητό του, να καλλιεργήσει με τα χέρια του την γη ξέρω κουραστήκατε ήδη και σταματώ. Εμείς οι μοντέρνοι άνθρωποι  εξασφαλίσαμε τον τρόπο να γλυτώσουμε από όλα αυτά με την λιγότερη δυνατόν  κούραση κι έτσι δεν χρειαζόμαστε όλες αυτές τις θερμίδες!

Μην βιαστείτε να χαρείτε για την μείωση των θερμίδων γιατί όπως ξέρετε η παχυσαρκία είναι σημάδι των καιρών μας. Από την άλλη ενώ δεν χρειαζόμαστε τις θερμίδες εφόσον δεν κουραζόμαστε σωματικά όπως οι πρόγονοι, μας λείπει η ενέργεια. Εκείνοι κουράζονταν τόσο πολύ, εμάς λείπει η ενέργεια; Και όμως αυτό συμβαίνει γιατί δεν καταφέρνουμε να πάρουμε τα θρεπτικά συστατικά που ο οργανισμός μας χρειάζεται όπως τα απαραίτητα λιπαρά οξέα Ω3, Ω6 τις βιταμίνες και τα μέταλλα από τις τροφές. Αναρωτιέστε γιατί; Νομίζω ήδη ξέρετε ότι τα μοντέρνα τρόφιμα που παράγονται δεν φημίζονται για την θρεπτικότητά τους πλέον.  Παρακάτω δείτε μερικές από τις αιτίες.     

Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία του εδάφους περνούν από το έδαφος στα φυτά και από αυτά στα ζώα και στους ανθρώπους κι έτσι έχουμε την φυσική διαδικασία της ανακύκλωσης όπου και ουσιαστικά τρεφόμαστε.  Δυστυχώς επειδή τα ανθρώπινα απεκκρίματα πολλές φορές και τα ζωικά δεν ανακυκλώνονται δεν  ξαναγυρνούν στο έδαφος χάνονται πολλά από τα πολύτιμα αυτά στοιχεία μιας και εμείς έχουμε πολύ πληθύνει στην θάλασσα ή σε χωματερές. Το έδαφος έτσι πτωχαίνει ο κύκλος σπάει με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πλέον διαθέσιμα και να παρουσιάζονται ελλείψεις διάφορων θρεπτικών στον οργανισμό μας . 

Ένα ακόμη πρόβλημα διαθεσιμότητας δημιουργείται ακούστε από τι…  Οι ρίζες των φυτών  καλύπτονται από την λεγόμενη ωφέλιμη μυκόρριζα στην οποία οφείλουν την ομαλή απορρόφηση του νερού των μετάλλων και των ιχνοστοιχείων. Μαντέψτε τι γίνεται όταν χρησιμοποιούνται χημικά λιπάσματα και ζιζανιοκτόνα. Καταστρέφεται η  μυκόρριζα και έτσι δεν μπορούν τα φυτά να εξασφαλίσουν τα θρεπτικά τους συστατικά και κατά συνέπεια τα ζώα κι εμείς. Τα φυτά επίσης δεν μπορούν να παράγουν τις βιταμίνες που χρειάζονται εφόσον δεν εξασφαλίζουν κατ αρχήν τα θρεπτικά που αναφέρθηκαν. Να συνεχίσω; Εμείς από πού θα πάρουμε τελικά τις βιταμίνες μας; 

Στους καιρούς μας λοιπόν συνηθίζουμε να τρώμε χημικά επεξεργασμένα τρόφιμα όπως τροφές από άσπρα άλευρα δυστυχώς όμως στην διαδικασία αυτή χάνονται πολύτιμα θρεπτικά συστατικά και σαν να μην έφτανε αυτό καταναλώνουμε με μεγάλη ευχαρίστηση τους ‘διώκτες’ τους όπως καφεΐνη, αλκοόλ, αναψυκτικά, σάκχαρα κλπ. 

Η καθημερινή έκθεσή μας σε τοξίνες όπως οι χημικοί περιβαλλοντικοί ρύποι, τα βαρέα μέταλλα, τα χημικά πρόσθετα των τροφών, τα φυτοφάρμακα, οι ορμόνες στην εκτροφή των ζώων, τα ανθρώπινα φάρμακα, απαιτεί συνεχή κατανάλωση θρεπτικών αποθεμάτων του οργανισμού μας. Το σώμα μας στην προσπάθειά του να αποτοξινωθεί από τις τοξίνες που βάλλεται αδιάκοπα και καταναλώνει βιταμίνες, μέταλλα, αντιοξειδωτικά και άλλα θρεπτικά για να το κάνει. Πολλές τοξίνες που δεν πρέπει να μας διαφύγουν όμως βρίσκονται πολύ κοντά μας όπως Υδράργυρος στα σφραγίσματα, Κάδμιο στα τσιγάρα, Αλουμίνιο στο νερό, διαλυτικά στις βαφές, καλλυντικά, απορρυπαντικά ας μην συνεχίσω καταλάβατε ότι είναι ατέλειωτες και παντού. Πρέπει να συμπληρώσω όμως και τα καφεΐνούχα ροφήματα που παγιδεύουν στην κυριολεξία λόγω της σύστασής τους  πολλά ιχνοστοιχεία και τον σίδηρο με αποτέλεσμα να τα στερηθεί ο οργανισμός μας.     

Το ξέφρενο άγχος των καιρών μας αυξάνει πάρα πολύ τις ανάγκες του οργανισμού μας σε θρεπτικά στοιχεία, τα ‘καίει’ να πω καλύτερα;   

Επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει άλλωστε την αποτελεσματικότητα των διατροφικών συμπληρωμάτων σε διάφορες περιπτώσεις όπως του φολικού οξέος στην πρόληψη εμβρυικών προβλημάτων ανάπτυξης, του ασβεστίου και της βιταμίνης D στην πρόληψη και θεραπεία της οστεοπόρωσης και των Ωμέγα 3 λιπαρών οξέων στην στεφανιαία νόσο μεταξύ άλλων. Είναι βέβαιο ότι ο χώρος των συμπληρωμάτων διατροφής χρειάζεται αρκετή έρευνα ακόμη.

Πώς λειτουργούν καλύτερα;

Προτιμείστε να τα παίρνετε 10-20’ μετά το φαγητό. Τα προβιοτικά είναι καλύτερα να τα παίρνετε τουλάχιστον 2 ώρες πριν ή μετά το φαγητό.

Καλό είναι να τα έχετε πάρει μέχρι τις πρώτες βραδινές ώρες.

Μην παίρνετε αργά το βράδυ τις βιταμίνες Β εφόσον δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε.

Εάν παίρνετε ιχνοστοιχεία όπως ασβέστιο, μαγνήσιο τηρείστε τις ορθές αναλογίες μεταξύ τους όπως θα σας συστήσει ο ειδικός επιστήμονας ισορροπημένης διατροφής ή ο γιατρός σας.

Μοιράστε τα σε μικρότερες δόσεις μέσα στην ημέρα για να απορροφούνται καλύτερα από τον οργανισμό.

Προτιμείστε συμπλήρωμα σύμπλεγμα των Β βιταμινών αντί για κάποιες μεμονωμένες.

Είναι προτιμότερο αν παίρνετε ιχνοστοιχεία να τα συνδυάζεται με ένα πολυβιταμινούχο.

Έρευνες έδειξαν ότι τα Ωμέγα 3 ευεργετούν όταν είναι περίπου σε 10πλάσια ποσότητα από τα Ωμέγα 6.

Καλό είναι να συμβουλεύεστε τον ειδικό για τις αναλογίες των μετάλλων και ιχνοστοιχείων όπως του χαλκού σε σχέση με τον ψευδάργυρο ή του ασβεστίου σε σχέση με τον σίδηρο και το μαγνήσιο γιατί δρουν ανταγωνιστικά κατά την απορρόφησή τους από τον οργανισμό.

Εάν παίρνετε αμινοξέα προτιμείστε με άδειο στομάχι ή με φρούτο αν θέλετε.

Εάν δεν τα παίρνετε σταθερά αλλά όποτε θυμηθείτε δεν είναι αποδοτικά.

Προτιμείστε να είναι όσο το δυνατόν πιο φυσικά να προέρχονται από φυσικές πρώτες ύλες και να μην περιέχουν χημικά πρόσθετα ή μαγιά.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Block G., et al 2007. Usage patterns, health, and nutritional status of long term multiple dietary supplement users: A crow sectional study.

Murray M., 1999. The Encyclopedia of Nutritional Supplements.

 

e-Books

Σεμινάρια Workshops

Συνεδρίες